Wednesday 30 October 2013

Sejarah Ekonomi Di Malaysia

Info yang saya akan bincangkan pada entry kali ini ialah mengenai sejarah ekonomi malaysia. Antaranya :

1. Pertanian
Kegiatan pertanian ekonomi sara diri oleh masyarakat melayu tradisional. Salah satu aktiviti pertanian adalah tanaman padi. Padi merupakan tanaman utama di Malaysia. Terdapat 2 jenis padi iaitu padi sawah dan padi huma(bukit). Perbezaan padi tersebut ialah padi sawah ditanam di kawasan yang rendah manakala padi huma pula ditanam di tempat yang tinggi seperi bukit-bukit. Antara negeri-negeri yang terkenal dengan penanaman padi ialah Kedah, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang.

2. Perikanan
Ikan merupakan sumber makanan yang penting kepada rakyat Malaysia. Kegiatan ini merupakan pekerjaan utama bagi masyarakat Melayu yang tinggal di tepi laut atau di tepi sungai. Selalunya hasil tangkapan akan dijual bagi mendapatkan hasil. Kebiasaannya, aktiviti perikanan ini akan dijalankan pada bulan Mac hingga Oktober dan dihentikan seketika pada bulan November sehingga Februari kerana pada bulan itu merupakan musim tengkujuh.

Lokasi utama kegiatan perikanan :

  • Kuala Muda, Kedah
  • Pulau Pangkor, Perak
  • Batu Maung, Pulau Pinang
  • Kuala Selangor, Selangor
  • Kukup, Johor
  • Kemaman, Terengganu
3. Perdagangan
Kegiatan perdagangan telah bermula sejak zaman penjajahan tanah melayu lagi. Dalam soal perkembangan perdagangan, beberapa aspek yang berkaitan seperti sistem pengangkutan perkapalan dan sebagainya telah dibincangkan. Hasil yang banyak dari sektor ini, pihak British telah menjalankan rancangan dalam pembinaan jalan keretapi serta pembinaan infrastruktur. Selain bijih timah, terdapat juga barangan dagangan yang penting seperti lada hitam, rempah, gambir dan tebu. Bermula abad ke 20, getah pula menjadi tanaman eksport yang sangat menguntungkan. Malangnya, disebabkan kemelesetan ekonomi, harga getah telah merosotdan menyebabkan kejatuhan pendapatan individu di Malaysia.

4. Pelombongan
Perlombongan di Tanah Melayu merujuk kepada perlombongan bijih timah. Memandangkan hasil perlombongan logam yang lain seprti emas adalah sedikit secara am-nya, aktiviti ini dijalankan secara kecil-kecilan oleh pembesar- pembesar melayu. Tedapat 5 hasil perlombongan yang dihasilkan di Tanah Melayu. Antaranya :

a. Bijih Timah
b. Emas
c. Arang Batu
d. Bijih Besi
e. Bauksit

No comments:

Post a Comment