Wednesday, 30 October 2013

5 Tips Menangani Konflik Didalam Sesebuah Organisasi

Dalam setiap organisasi, pastinya akan timbul konflik atau salah faham dalam kalangan ahli-ahli organisasi. Disini saya ingin berkongsi sedikit tips untuk menangani konflik-konflik tersebut.

1. Bersikap Positif : 
  Setiap ahli haruslah aktif  dalam menyelesaikan konflik secara proaktif.

2. Komunikasi :
  Komunikasi yang lancar dapat menghindarkan diri daripada salah faham yang berlaku. 

3. Keterbukaan (Open Minded) :
  Setiap anggota harus terbuka supaya konflik tidak berterusan dan dapat diselesaikan dengan baik. 

4. Bersikap Fleksibel :
  Ahli haruslah bersikap fleksibel, sehingga selalu ada jalan untuk memecahkan konflik yang terjadi.

5. Adil
  Kita tidak boleh memihak pada salah satu pihak yang terlibat konflik. Kita haruslah bersikap adil agar tidak berlaku salah faham yang berpanjangan.

No comments:

Post a Comment